Artikel 1: De totstandkoming van de overeenkomst
1.1 Een reis kan schriftelijk of telefonisch geboekt worden. Als de reiziger zich telefonisch heeft aangemeld, dient hij zich binnen zeven dagen eveneens schriftelijk aan te melden. Een schriftelijke bevestiging van boeking wordt hem door de reisorganisatie binnen zeven werkdagen na ontvangst gezonden.
1.2 De boeking is pas definitief nadat de organisator deze schriftelijk (per email) heeft bevestigd, al dan niet met een (aanbetalings)factuur.
1.3 De reisorganisatie heeft een inspanningsverplichting de reis volgens het gepubliceerde reisprogramma te laten verlopen. Kennelijke fouten, of vergissingen in de uitgebreide reisbeschrijving binden de reisorganisatie niet.
1.4 Het landarrangement gaat in op dag 1 op de plaats van bestemming. De reiziger dient zelf de internationale vlucht te boeken. In alle gevallen is het de verantwoordelijkheid van de reiziger om op tijd bij het beginpunt van de reis aanwezig te zijn.
Artikel 2: Betalingsvoorwaarden
2.1 Bij boeking dient de reiziger 20% van de reissom* aan te betalen. Het restant dient uiterlijk 6 weken voor vertrek betaald te worden.
*Onder reissom valt: - de genoemde reissom als vermeld op de website www.cvoreizen.nl met daarbij de inhoud betreffende vervoer (exclusief internationale vlucht), accommodatie, organisatie en eventuele inbegrepen maaltijden en excursies,
Daarbovenop komen kosten voor:
- verplichte consumentenbijdrage GGTO (€ 15,- per persoon)
- verplichte bijdrage calamiteitenfonds (€ 2,50 per boeking)
2.2 Bij een last minute boeking dient de volledige reissom direct na de boeking te worden voldaan en in ieder geval voor de aanvang van de reis te zijn ontvangen.
2.3 Bij niet tijdige betaling kan, echter uitsluitend na sommatie, de reisorganisatie de reisovereenkomst ontbinden. In dat geval is het gestelde onder ‘Annulering door de reiziger’ volledig van toepassing.
2.4 Als de reiziger echter aannemelijk kan maken dat genoemde termijnen overschreden zijn buiten zijn schuld, dan vervalt het gestelde in het hiervoor omschreven lid 2.3.
Artikel 3: De reissom
3.1 De reissom van de gepubliceerde reizen geldt voor het landarrangement en is gebaseerd op prijzen, koersen, belastingen, overheidsheffingen, etc. zoals die golden op het moment dat het programma gepubliceerd werd op de website www.cvoreizen.nl. Mochten zich feiten of omstandigheden voordoen die aanpassing van de reissom rechtvaardigen, dan worden zij de reiziger doorberekend.
3.2 De reissom is gebaseerd op het landarrangement en exclusief de internationale vluchten. Deze dienen door de reiziger zelf geboekt te worden.
3.2 De reisorganisatie behoudt zich het recht voor gepubliceerde prijzen aan te passen bij koerswijzigingen van meer dan 10%. Verhoging van meer dan 10% van de reissom geeft de reiziger recht op kosteloze annulering.
Artikel 4: Annulering door de reiziger
4.1 De reiziger kan de boeking voor aanvang van de reis annuleren. De datum waarop de annulering door de organisator wordt ontvangen, geldt als het moment van annulering. Bij ontvangst na 17.00u of buiten werkdagen om wordt de volgende werkdag gezien als de datum van ontvangst.
4.2 Bij annulering is iedere reiziger de volgende bedragen verschuldigd:
Tot 56 dagen voor vertrek:
20% van de reissom met een minimum van € 250,- per persoon;
Van 56 tot 28 dagen voor vertrek:
50% van de reissom;
Bij annulering vanaf de 28e dag (inclusief) tot de 14e dag voor vertrek:
75% van de reissom;
Bij annulering vanaf de 14e dag (inclusief) tot de dag van vertrek of later:
de volledige reissom.
4.3 Bij deelannulering worden altijd de annuleringskosten in rekening gebracht.
Artikel 5: Wijzigingen door de reisorganisatie
5.1 De organisator kan voor aanvang van de reis eenzijdig kleine wijzigingen in de reis doorvoeren. De reiziger wordt hiervan op de hoogte gesteld. In geval van overmacht, waaronder wordt verstaan onvermijdbare en buitengewone omstandigheden, zoals ernstige, reisbelemmerende ziekte of andersoortige zwaarwegende persoonlijke omstandigheden van de organisator als reisleider, zal een vervangende reisleider, al dan niet Engelstalig, worden geregeld.
5.2 De reisorganisatie heeft het recht om wegens gewichtige redenen de reisroute te wijzigen, of de reis in z'n geheel te annuleren. In dat geval zal getracht worden een passend alternatief te vinden, dan wel tot directe restitutie van de ontvangen gelden worden overgegaan.
5.3 Wanneer een groepsreis het vereiste minimumaantal deelnemers niet haalt, wordt uiterlijk zes weken voor vertrek de reis geannuleerd. CvO Reizen assisteert met het zoeken van een alternatief, en als dat niet voldoet, of daar geen behoefte aan is, worden per omgaande de reeds betaalde reisgelden op de rekening van de reiziger teruggestort.
5.4 In geval van het hiervoor genoemde lid 5.2 en 5.3 is de reisorganisatie niet aansprakelijk voor door de reiziger reeds gemaakte kosten, zoals visumkosten, verzekeringspremies, etc., evenmin is zij aansprakelijk voor kosten met enig oorzakelijk verband.
Artikel 6: Verplichtingen van de reisorganisatie
6.1 De reisorganisatie is aansprakelijk voor de goede uitvoering van de uit de reisovereenkomst voortvloeiende verplichtingen. Hieronder wordt mede verstaan de verwachtingen die de reisorganisatie in redelijkheid bij de reiziger heeft gewekt. Een en ander dient wel beoordeeld te worden aan de hand van de lokale situatie en het karakter van de reizen. Van de reiziger wordt verwacht dat hij zich hier van tevoren over informeert.
6.2 De reisorganisatie is niet aansprakelijk voor zaken die haar in redelijkheid niet kunnen worden toegerekend, schades, molest, en ook feiten of omstandigheden waar reisverzekeringen onder normale omstandigheden dekking voor plegen te verschaffen.
6.3 In het geval dat de reisorganisatie terecht aansprakelijk wordt gehouden voor door de reiziger geleden schade voor derving van reisgenot, of voor schade die de reiziger lijdt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf, bedraagt de vergoeding nooit meer dan maximaal éénmaal de reissom.
6.4 De mogelijk te vorderen schadevergoeding bij alle vormen van opgelopen lichamelijk letsel, anders dan door de reisverzekering die de reiziger heeft afgesloten gedekt, bedraagt maximaal éénmaal de reissom.
Artikel 7: Verplichtingen van de reiziger
7.1 Van de reizigers wordt een goede lichamelijk en psychische conditie verwacht. Bij twijfel wordt de reiziger geacht hier voor de feitelijke boeking melding van te maken.
7.2 De reiziger wordt geacht op een positieve wijze aan de reis en, bij groepsreizen, het groepsgebeuren mee te doen. Mocht de kwaliteit van de reis door het gedrag van de reiziger op een negatieve wijze worden beïnvloed, dan staat het de reisbegeleiding, c.q. de reisorganisatie vrij de deelnemer van verdere deelname van de reis uit te sluiten, zonder gehoudenheid van restitutie reisgelden. De beoordeling van genoemde situatie is aan de reisorganisatie, c.q. degene die haar vertegenwoordigt. Als en voor zover de uitsluiting en de last aan de reiziger kunnen worden toegerekend, zullen alle daaruit voortvloeiende kosten voor de reizigers’ rekening komen.
7.3 De organisator is niet aansprakelijk voor schade die door de reiziger te dekken is met gangbare verzekeringen, zoals zorg-, reis-, annuleringsverzekeringen en dergelijke. De reiziger is zelf verantwoordelijk voor een maximale dekking voor medische hulp, reddings- en opsporingskosten, repatriëring en kosten veroorzaakt door calamiteiten. De reiziger is daarom verplicht een volledige dekking verschaffende verzekering af te sluiten.
7.4 De reiziger zorgt tijdig voor een geldig reisdocument, dat na terugkomst in Nederland nog zeker 6 maanden geldig moet zijn.
Artikel 8: Uitvoering van de reis
8.1 Eventuele klachten over de uitvoering van de reis die het niveau van aan- of opmerking overschrijden, dienen op de plaats van bestemming en/of op de plaats waar de klacht ontstaat doorgegeven te worden aan de reisleiding ter plekke en/of aan de organisator. Deze melding kan geschieden per Whatsapp, sms-tekstbericht, telefonisch of per e-mail op werkdagen onder Nederlandse kantoortijden (9-17u).
8.2 Als een klacht niet naar tevredenheid is opgelost kan de reiziger binnen uiterlijk twee weken na terugkeer in Nederland de klacht schriftelijk en gemotiveerd bij de reisorganisatie kenbaar maken. Binnen uiterlijk één maand na ontvangst hiervan wordt hierop schriftelijk gereageerd.
8.3 Mocht de reiziger menen dat de klacht niet naar tevredenheid is afgehandeld en partijen samen niet in redelijkheid tot een juiste oplossing kunnen komen, dan kan de reiziger zich desgewenst tot uiterlijk drie maanden na afloop van de reis wenden tot de bevoegde rechter.